
Reklamaatiot
Kuinka toimia, jos ostamaani autoon on tullut vika?
Ikävä kuulla, että ostamasi auto ei ole vastannut odotuksiasi. Jos autoosi on tullut vika, ota yhteyttä mahdollisimman pian oheisen lomakkeen kautta. Pyydämme tekemään kaikki reklamaatiot kirjallisena, jotta voimme välttää mahdolliset väärinymmärrykset ja varmistaa laadukkaan palvelun.
Toimi näin, jos havaitset ostamassasi autossa virheen:
- Täytä reklamaatiolomake ennen mahdollisten korjaustöiden aloittamista.
- Odota yhteydenottoamme, vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
- Ohjaamme sinut tarvittaessa korjaamolle vikadiagnoosia ja kustannusarviota varten.
- Mikäli autossa todetaan Auto-Killan vastuulle kuuluva virhe, osallistumme korjauskustannuksiin auton elinkaarimallin mukaisesti.
Virhevastuu ja elinkaarimalli
Auto-Kilta vastaa mahdollisista virheistä kuluttajansuojalain mukaisesti, ottaen huomioon auton iän, ajomäärän ja muut olennaiset tekijät. Mikäli autossa ilmenee virhe, Auto-Kilta osallistuu korjaukseen elinkaarimallin mukaisesti. Auto-Kilta ei vastaa virheistä, jotka johtuvat auton vääränlaisesta käytöstä, huollon laiminlyönnistä tai auton luonnollisesta kulumisesta.
Elinkaarimalli perustuu viallisen osan jäljellä olevaan oletettuun käyttöikään. Esim.:
- Moottori: 300 tkm
- Jakoketju: 250 tkm
- Vaihteisto ja voimansiirto: 200 tkm
- Apulaitteeet (esim. startti, laturi): 150 tkm
Käytännön esimerkkejä elinkaarimallin mukaisesta virhevastuusta:
Autolla ajettu 150 tkm, moottori hajoaa
|
Autolla ajettu 150 tkm, vaihteisto hajoaa
|
Autolla ajettu 200 tkm, startti hajoaa
|
Asiakkaan vastuu
Asiakkaan ensisijaisena vastuuna on huolehtia auton asianmukaisesta käytöstä ja huollosta. Ilmoita havaitsemistasi virheistä viipymättä meille ja toimita auto tarvittaessa osoittamaamme korjaamoon.